Pásztor Gábor grafikusművész alkotásait nézhetjük meg a Moldvay Galériában szeptember közepéig.
A művész önéletrajzát a hik.hu-ról közöljük.
Néhány művét ezen az oldalon találhatjuk: http://www.dsy.hu/pasztor/
grafikus, (Tura, 1933. december 3. - )
Szerkesztette
Lóska Lajos
1953-1955: Magyar Iparművészeti Főiskola, 1956-1960: Magyar Képzőművészeti Főiskola, grafika szak, mesterei: Bernáth Aurél, Ék Sándor. 1964, 1966: Stúdió-kiállítás díja; 1967: a bécsi Europahaus díja; a párizsi Fiatalok Biennáléja díja; 1968: Munkácsy-díj; 1969: V. Országos Grafikai Biennálé, Miskolc, nagydíj; 1977: a madridi Grafikai Biennálé díja; 1986: érdemes művész; 1989: XV. Országos Grafikai Biennálé, Miskolc, nagydíj; Portrébiennálé, Hatvan, II. díj; 1991: a Csillag Alapítvány díja; 1992: Kisgrafika '92, Újpesti Galéria, nagydíj; XXXIII. Nyári Tárlat, Szeged, nagydíj; 1993: II. Nemzetközi Grafikai Biennálé, Győr, nagydíj; 1994: Magyar Köztársasági Érdemrend Tisztikeresztje; 41. Vásárhelyi Őszi Tárlat, Hódmezővásárhely, Tornyai-plakett; IX. Esztergomi Fotóbiennálé, a Pajta Galéria díja. 1993-ig a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola tanára volt. 1990-től a Magyar Képzőművészeti Főiskola docense, a képgrafika szakon tanít. 1992-től a Széchenyi Művészeti Akadémia tagja. 1960-tól hazai és nemzetközi kiállításokon egyaránt részt vesz: Magyar Képzőművészeti kiállítások, Fiatal Művészek Stúdiója-kiállítások, Esztergomi Fotóbiennálék, miskolci Országos Grafikai Biennálék, a makói művésztelep kiállításai stb. Grafikái hazai és külföldi gyűjteményekben egyaránt megtalálhatók. Meghatározó illusztrációs tevékenysége: Madách Imre Az ember tragédiája, 1964; Babits-illusztrációk, 1966. Stílusa valahol középúton helyezkedik el a kor hivatalos, de előre mutató, természetelvű, balladisztikus (Csohány Kálmán), expresszív moralizáló (Kondor Béla), illetve az avantgárd tűrt-tiltott, szürrealisztikus (Major János) és pop artos (Lakner László) kifejezésmódja között. A 60-as években készített munkáit organikus-stilizált növényi alakzatok, a pop art montázstechnikája - a kompozíción belül számok és betűk alkalmazása -, valamint a szürrealisztikus formák jellemzik (Fekete virágok, 1968; Kiabálj, énekelj!, 1969). E progresszív, újszerű ábrázolásmódokat azonban néha a művészetpolitika elvárásait is figyelembe véve alakítja, aktualizálja (1919 Fegyverbe, 1969; Adj esélyt a békének, 1969). ~ már nem a látványra épülő, progresszív szemléletű lapokat - rézkarcokat, cinkmaratásokat, litográfiákat - készített (Dürer emlékére, 1971). A 80-as évek elején kifejezésmódja megváltozott. 1981-es Műterem-sorozata összetett, nyomdai módszereket is bekapcsoló komplex eljárással jött létre. Önarcképek műtermi enteriőrben, ez a témája az elfolyó, hullámzó formákat megjelenítő nyomatoknak. Ezek az elfolyó formák jellemzik egészen napjainkig kifejezésmódját, kerülnek rá a szitavászonra, a litográf kőre (Akt, 1993; Vénusz születése, 1997).
Mesterei .
Bernáth Aurél, Ék Sándor.
Egyéni kiállítások .
1967 • Dürer Terem, Budapest • Collegium Hungaricum, Bécs
1972 • Kulturális Kapcsolatok Intézete kiállítóterme [Kondor Bélával, Melocco Miklóssal]
1973 • Csók Galéria, Budapest
1974 • Miskolci Galéria, Miskolc
1976 • Uitz Terem, Dunaújváros
1983 • Helikon Galéria, Budapest
1991 • Mini Galéria, Miskolc
2000 • Bartók Béla Művelődési Ház, Tura • Horváth E. Galéria, Balassagyarmat.
Válogatott csoportos kiállítások .
1961-2000 • I-XX. Országos Grafikai Biennálé, Miskolc
1965 • 10. Magyar Képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest
1966 • Stúdió '66, Ernst Múzeum, Budapest
1967, 1968 • Ljubljana
1968 • Mai magyar grafika, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • 11. Magyar Képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest • Lakner-Major-Maurer-~, Budapesti Műszaki Egyetem Diákotthon
1968, 1970 • Krakkó
1971 • Magyar grafika kiállítás. Dürer születésének 500. évfordulóján, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Tokió • Firenze • Berlin • Madrid • Tunisz • Essen
1975 • Jubileumi Képzőművészeti kiállítás, Műcsarnok, Budapest
1983 • A kibontakozás évei 1960 körül. A huszadik század magyar művészete, Csók Képtár, Székesfehérvár
1987 • Önarckép, Budapest Galéria, Budapest
1989 • Téli Tárlat, Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége, Műcsarnok, Budapest
1990 • Linóleum metszetek, Újpest Galéria, Budapest
1991 • Hatvanas évek. Új törekvések a magyar képzőművészetben, Magyar Nemzeti Galéria, Budapest • Hommage a El Greco, Szépművészet Múzeum, Budapest
1992 • Nemzetközi Kisgrafikai Biennálé, Újpest Galéria, Budapest • Grafikai műtermek, Csók Galéria, Budapest
1994 • IX. Esztergomi Fotóbiennálé, Vármúzeum, Esztergom
1995 • Miskolci Galéria, Miskolc
1997 • Országos Színesnyomat Grafikai kiállítás, Művészetek Háza, Szekszárd • Kecskeméti litográfiák, Kecskeméti Képtár, Kecskemét
1998 • 200 éves a litográfia, Barcsay Terem, Budapest
2000 • ART 9., Ferencvárosi Pincegaléria, Budapest • Kisgrafika 2000, Vigadó Galéria, Budapest
Művek közgyűjteményekben .
Kecskeméti Képtár, Kecskemét
Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
Miskolci Galéria, Miskolc
Grafikai Gyűjtemény, Madrid
Külföldi Grafikai Gyűjtemény, Tokió
Modern Grafikai Gyűjtemény, Catania (OL)
Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár.
Irodalom .
Németh L.: Stúdió 66, Kritika, 1966/6.
Néray K.: (kat. bev., Collegium Hungaricum, Bécs, 1967)
Kovács Gy.: Túl a technikán. ~ művészete, Művészet, 1982/11.
Károlyi Zs.: Tűzbe tett tükrök, Kortárs, 1992/2.
Sümegi Gy.: Kecskeméti litográfiák (kat., Kecskeméti Képtár, 1997)
Lóska L.: Jubileumi grafikák - a grafikák jubileuma, Új Művészet, 2000/8.
Utolsó kommentek